Skip to content

Bloomberg: Μένει το ευρωπαϊκό σχέδιο για απαγόρευση ασφάλισης ρωσικού πετρελαίου – Ποια η θέση της Ελλάδας για μεταφορά σε τρίτες χώρες

Πρόθεση να διατηρήσει μια κύρωση – κλειδί σχετική με τη ναυτιλία και την ασφάλιση η οποία και θα εμποδίζει τη Μόσχα να εξάγει αργό πετρέλαιο φαίνεται να έχει, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Ένωση.

του Χρήστου Γαβαλά

Η εξέλιξη αυτή μάλιστα έρχεται παράλληλα με την φερόμενη τάση της να αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων εν γένει στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου. 

Σύμφωνα με έγγραφα που είδαν δημοσιογράφοι του Bloomberg και άλλα άτομα που γνωρίζουν το θέμα, το ευρωπαϊκό μπλοκ των κρατών σκέφτεται να καταργήσει την προτεινόμενη διάταξη σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται στα πλοίο ιδιοκτησίας της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες. 

Ωστόσο, θα διατηρηθεί καθώς φαίνεται η απαγόρευση ασφάλισης του πετρελαίου, κάτι που θα εξακολουθούσε να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στις εξαγωγές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, της οποίας η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη ναυτιλία, ήταν μεταξύ των κρατών μελών που πίεσαν για τη απόσυρση της διάταξης περί εξαγωγών σε τρίτες χώρες, από το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ. 

Η έλλειψη ενιαίας θέσης μεταξύ των κρατών της G7 αποτέλεσε βασικό στοιχείο ούτως ώστε η διάταξη να αποσυρθεί.

Η διατήρηση του μέτρου, πάντως, θα είχε μειώσει περαιτέρω τις εξαγωγές της Μόσχας, ειδικά δεδομένου ότι οι Έλληνες κατέχουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως, βάσει χωρητικότητας.

Ωστόσο, οι τρέχουσες προτάσεις θα κάνουν τη ζωή πολύ πιο δύσκολη για τη Μόσχα, με την προϋπόθεση ότι θα υιοθετηθούν. 

Μάλιστα, η απαγόρευση παροχής ασφάλισης θα αφορά τη συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων που επιδιώκει να μεταφέρει ρωσικά βαρέλια.

Οι εταιρείες δεξαμενόπλοιων ασφαλίζουν τα πλοία τους συλλογικά έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων. 

Μέσω μιας οργάνωσης που ονομάζεται International Group of P&I Clubs με έδρα το Λονδίνο, οι ιδιοκτήτες πλοίων αγοράζουν συλλογικά κάλυψη από 80 αντασφαλιστές, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 20 εκ των 25 μεγαλύτερων παρόχων στον κόσμο.

Ως εκ τούτου, η απαγόρευση ασφάλισης θα καθιστούσε σχεδόν αδύνατη την απόκτηση τέτοιας κάλυψης δεδομένου του αριθμού των αντασφαλιστών που προέρχονται από την Ευρώπη.

Πιο συγκεκριμένα, τα μέλη του International Group καλύπτουν το 95% του στόλου των δεξαμενόπλοιων για διαρροές και άλλες θαλάσσιες υποχρεώσεις. Εάν δεν μπορούσαν πλέον να το κάνουν, τότε θα αναγκαζόταν η Μόσχα ή οι αγοραστές της να καταλήξουν σε εναλλακτικές ρυθμίσεις, και όλα αυτά τη στιγμή που η Ρωσία έχει ήδη τιμωρηθεί με βαριές κυρώσεις.

Οι χώρες της ΕΕ συζητούν ακόμη το έκτο πακέτο, με διπλωμάτες να προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας για την προτεινόμενη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου. Δεν έγινε εφικτό να καταφέρουν να καταλήξουν σε συμφωνία το Σαββατοκύριακο.

Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και τα μέτρα ενδέχεται να αλλάξουν μέχρι να εγκριθούν και από τις 27 χώρες.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες προτάσεις, η απαγόρευση θα εξαιρεί πλήρως τα εμπορεύματα που δεν προέρχονται από τη Ρωσία, ακόμη και αν διέρχονται από τη χώρα. Αυτό θα απελευθερώσει πετρέλαιο από το Καζακστάν ή άλλες τρίτες χώρες.

Η πρόταση της ΕΕ επιδιώκει να απαγορεύσει τις εισαγωγές αργού πετρελαίου και διυλισμένων καυσίμων στο μπλοκ κατά τους επόμενους έξι μήνες έως τις αρχές Ιανουαρίου.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα απαγορεύεται να παρέχουν «τεχνική βοήθεια, υπηρεσίες μεσιτείας, χρηματοδότηση ή οικονομική βοήθεια ή οποιεσδήποτε άλλες υπηρεσίες που σχετίζονται με αυτές τις απαγορεύσεις».

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *