Skip to content

Η δύναμη της ασφάλισης στην ευρωπαϊκή μάχη κατά Πούτιν

Αν κάποιο δεξαμενόπλοιο μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο σε τιμή άνω του συμφωνημένου ορίου, στο μέλλον θα του απαγορευτούν υπηρεσίες απαραίτητες για την πλοήγηση του, όπως η ασφάλιση.

του Χρήστου Γαβαλά

Αυτό επιβάλλουν πρόσφατες κυρώσεις της ΕΕ στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης, οι οποίες ωστόσο θα τεθούν σε ισχύ αν ενεργοποιηθεί η συμφωνία των G7 για επιβολή ανώτατου ορίου στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου.

Ο στόχος της διάταξης είναι να δώσει κίνητρα για την τήρηση του ανώτατου ορίου τιμών, αποτρέποντας τις παραβιάσεις και “βοηθώντας” τους πλοιοκτήτες να επιλέξουν μεταξύ συναλλαγών με τη Ρωσία με τους όρους της Μόσχας ή της παραμονής τους στη διεθνή αγορά.

Να επιλέξουν δηλαδή είτε να ενταχθούν σε μια παράλληλη ρωσοκρατούμενη αγορά είτε να βοηθήσουν την ΕΕ και την G-7 ώστε να αναγκαστεί ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν να αποδεχθεί μια ανώτατη τιμή.

Η ρήτρα σημαίνει ότι το ανώτατο όριο τιμών – το οποίο οι ΗΠΑ έχουν επίσης προωθήσει ως μέσο απελευθέρωσης του ρωσικού αργού – αποτελεί μια δεσμευτική επιλογή για όσους δραστηριοποιούνται στις αγορές πετρελαίου και δεξαμενόπλοιων. 

Η διάταξη αυτή ωστόσο θα μπορούσε παράλληλα να πολώσει τη βιομηχανία δεξαμενόπλοιων, δεδομένου ότι οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου -η Κίνα δηλαδή και η Ινδία- δεν έχουν δεσμευτεί να πληρώσουν ανώτατο όριο τιμής.

«Σε περίπτωση που ένα πλοίο υπό σημαία τρίτης χώρας έχει μεταφέρει ρωσικό αργό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου που αγοράστηκαν σε τιμή πάνω από το ανώτατο όριο, θα του απαγορευτεί η παροχή τεχνικής βοήθειας, μεσιτείας, χρηματοδότησης ή οικονομικής βοήθειας, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης η οποία θα σχετίζεται με οποιαδήποτε μεταφορά αργού πετρελαίου ή προϊόντων πετρελαίου από το συγκεκριμένο πλοίο μελλοντικά», αναφέρει πιο συγκεκριμένα μια από τις σχετικές ρήτρες.

Δεν είναι σαφές ότι αυτή η διάταξη συντονίστηκε με τις ΗΠΑ, καθώς η Ουάσιγκτον είχε πει στους Ευρωπαίους συμμάχους ότι ακόμη και οι χώρες που δεν θα συμφωνούσαν με το σχέδιο για ανώτατες τιμές θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τη διαπραγμάτευση για χαμηλότερες.

Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν επανειλημμένα τονίσει ότι ο πρωταρχικός τους στόχος είναι να αποτρέψουν την παγίδευση πετρελαίου στη Ρωσία λόγω της απαγόρευσης της ΕΕ για ναυτιλιακές υπηρεσίες.

Η Ευρώπη από την άλλη φιλοξενεί στο έδαφός της μια σειρά από ασφαλιστικές εταιρείες που αποτελούν μέρος του Διεθνούς Ομίλου P&I Clubs. Αυτές οι εταιρείες καλύπτουν τις εταιρείες μέλη τους – τους πλοιοκτήτες – έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων. Η ήπειρος βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο της παγκόσμιας αντασφαλιστικής αγοράς.

«Πλοία τρίτων χωρών που διαπιστώθηκε ότι έχουν παραβιάσει το ανώτατο όριο τιμών δεν μπορούν ποτέ ξανά να χρησιμοποιήσουν υπηρεσίες της ΕΕ, όπως ασφάλιση και χρηματοδότηση», ανέφεραν σε σημείωμα προς τους πελάτες τους αναλυτές της Rapidan Energy Group, μιας ερευνητικής ομάδας στον ενεργειακό τομέα που εδρεύει στην Ουάσιγκτον. «Επειδή πολλοί πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο θα είναι απρόθυμοι να χάσουν οριστικά την πρόσβασή τους στις ναυτιλιακές υπηρεσίες της ΕΕ, αναμένουμε ότι θα αποφύγουν τα μη συμμορφούμενα φορτία».

Πρόσθεσαν: «Αυτό θα αναγκάσει τον Πούτιν είτε να αποδεχθεί το ανώτατο όριο τιμών (μια πιθανότητα που όμως έχει ο ίδιος αποκλείσει ρητά) είτε να περιορίσει τις εξαγωγές και να σταματήσει την παραγωγή».

Δεν είναι σαφές πόση κάλυψη θα εξακολουθήσει να είναι διαθέσιμη στους ιδιοκτήτες που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο με τιμή πάνω από ένα ανώτατο όριο. Προς το παρόν, το Ηνωμένο Βασίλειο, ένας άλλος μεγάλος ασφαλιστικός και αντασφαλιστικός κόμβος, δεν έχει ανακοινώσει μια απαγόρευση που να προσομοιάζει στην Ευρώπη.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *