Skip to content

Σοκ με κρατικοποίηση 800 ξένων αεροσκαφών από τη Ρωσία – «Κύμα» απαιτήσεων αποζημίωσης από εταιρείες leasing

Απαντά η Ρωσία στις κυρώσεις της Δύσης κρατικοποιώντας περίπου 800 αεροσκάφη ξένης ιδιοκτησίας και εγγράφοντάς τα στα δικά της μητρώα, με αποτέλεσμα να έχει πυροδοτηθεί ένα κύμα ασφαλιστικών αξιώσεων από τη μεριά των εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης.

Του Χρήστου Γαβαλά

Όπως μεταδίδει το Bloomberg μάλιστα, οι εκμισθωτές των αεροσκαφών αναμένεται ότι θα ισχυριστούν ότι η εγγραφή τους στη Ρωσία όταν αυτά είναι ήδη στα λογιστικά βιβλία άλλων περιοχών, ισοδυναμεί με ένα γεγονός που πληροί τις προϋποθέσεις για κατάθεση αξιώσεων.

Έχει αξία όμως να δούμε η ασφαλισμένη εναπομείνασα αξία των αεροσκαφών που κατέχει η Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία. Σύμφωνα με υπολογισμούς του οίκου Fitch, αυτή ανέρχεται σε 13 δισεκατομμύρια δολάρια, αν και με τα συνολικά όρια ζημιών οι αξιώσεις μπορεί τελικά να περιοριστούν στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Αυτό ωστόσο θα εξακολουθούσε να είναι μακράν το μεγαλύτερο ποσό στην ιστορία της αεροπορικής ασφάλισης, εκτιμά ο οίκος αξιολόγησης. 

Ενώ σε ξεχωριστή της έκθεση, η Moody’s Investors Service εκτιμά ότι οι ζημιές θα ανέλθουν έως και τα 11 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ορισμένες από τις αρχικές αξιώσεις υποβλήθηκαν στο πλαίσιο των λεγόμενων πολιτικών απώλειας αεροσκάφους, οι οποίες και ξεκινούν να έχουν εφαρμογή εάν ένα ολόκληρο αεροπλάνο διαγραφεί από τα βιβλία μιας εταιρείας, σαν να είχε δηλαδή συντριβεί ή εξαφανιστεί. 

Η προοπτική μιας ακόμα ισχυρότερης υπόθεσης ενθαρρύνει έναν τομέα όπως αυτόν της μίσθωσης, που έχει θεωρητικά το πράσινο φως για την ανάκτηση αεροσκαφών, αλλά όχι ρεαλιστικό τρόπο να το κάνει, εξηγεί το ρεπορτάζ του Bloomberg. 

Ταυτόχρονα όμως, η ίδια η αξία των αεροσκαφών είναι πιθανό να μειωθεί καθώς το μορατόριουμ στις αποστολές εγκεκριμένων ανταλλακτικών οδηγεί τις αεροπορικές εταιρείες να καταφεύγουν σε μια μη τυποποιημένη συντήρηση, μειώνοντας εκ τοις πράγμασι την αξία της κατασκευής.

Όπως επίσης τονίζει εύλογα το δημοσίευμα, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια φάση όπου οι ασφαλιστικές εταιρείες θα μπορούσαν να διαπραγματεύονται το μέγεθος των αποζημιώσεων από τη στιγμή που η Ρωσία συνεχίζει να αναγνωρίζει ως ιδιοκτήτες των αεροπλάνων τους εκμισθωτές.

«Δεν είναι σαφές σε αυτό το στάδιο εάν οι ασφαλιστές θα πρέπει να πληρώσουν όλες αυτές τις αξιώσεις», ανέφερε η Moody’s, επικαλούμενη μια σειρά από παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της προοπτικής να γίνουν διαπραγματεύσεις με αεροπορικές εταιρείες.

Τα περισσότερα αεροπορικά ασφαλιστικά συμβόλαια καταρτίζονται μέσω της Lloyd’s του Λονδίνου, με έως και το 40% της έκθεσης να εκχωρείται σε αντασφαλιστές, σύμφωνα με τη Fitch. 

Οι αναλυτές της Berenberg εντόπισαν αρκετές εταιρείες με πιθανή έκθεση σε τέτοιους κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των Atrium Underwriters, AXA XL, Beazley, Chubb, Fidelis, Liberty Specialty Markets και Tokio Marine Kiln, σύμφωνα με έκθεση της Reinsurance News.

Ενδέχεται επίσης να υπάρχουν διαφωνίες σχετικά με το εάν η κάλυψη έληγε αυτόματα μετά την επιβολή κυρώσεων ή εάν θεωρείται άκυρη πριν καν από την πραγματική εκδήλωση αξιώσεων, ανέφερε η Fitch. 

Και εκτίμησε επίσης ότι ακόμη και με τη μέγιστη δυνατή πληρωμή, οι περισσότεροι ασφαλιστές και αντασφαλιστές θα υποστούν μόνο ένα πλήγμα στα κέρδη και όχι στην εξάντληση κεφαλαίου.

Η Lloyds του Λονδίνου από τη μεριά της αμφισβήτησε τις εκτιμήσεις των Moodys και Fitch, λέγοντας ότι ενώ ο πόλεμος στην Ουκρανία αποτελεί όντως μια σημαντική αξίωση, η ευθύνη των ασφαλιστών περιορίστηκε σε περίπου 10% έως 15% της αξίας ενεργητικού των αεροπλάνων που έχουν «κολλήσει» στη Ρωσία.

Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης που επιδιώκουν να ανακτήσουν αεροπλάνα είχαν προθεσμία έως τη Δευτέρα για να ακυρώσουν συμβόλαια στο πλαίσιο των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ευρύτερων τραπεζικών απαγορεύσεων.

Η Ρωσία προσφέρθηκε την προηγούμενη εβδομάδα να παρέχει αποζημίωση για τα κατασχεθέντα αεροπλάνα, συμπεριλαμβανομένης της οριστικής αγοράς τους, αν και ισχυρίζεται ότι οι εκμισθωτές δεν ήταν πρόθυμοι να διαπραγματευτούν για το θέμα. 

Κάτι που είναι πολύ πιθανό, από τη στιγμή που οποιαδήποτε οικονομική συμφωνία με αεροπορικές εταιρείες θα αποτελούσε σαφή παραβίαση των κυρώσεων.

Αυτό που έκανε στην πράξη η Ρωσία είναι να μεταφέρει τα αεροσκάφη  στο δικό της νηολόγιο της, αφού οι Βερμούδες και η Ιρλανδία, όπου τα περισσότερα είναι εγγεγραμμένα, ανέστειλαν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας τους, επικαλούμενες έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το καθεστώς συντήρησής τους.

Ωστόσο, εξακολουθούν να είναι νηολογημένα σε αυτές τις αρχές και σύμφωνα με τους κανόνες που απορρέουν από το Άρθρο 18 της Σύμβασης του Σικάγου του 1944 για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία, δεν μπορούν να καταχωρηθούν σε περισσότερες από μία αρχές τη φορά.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *