Skip to content

Η ασφαλιστική αγορά θα προσεγγίσει τα ευρωπαϊκά επίπεδα, εκτιμά ο Υποδιοικητής της ΤτΕ

Η ενισχυμένη προστασία του καταναλωτή, η ανάκαμψη της οικονομίας αλλά και τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας, είναι ικανά να απογειώσουν την ελληνική ασφαλιστική αγορά τα επόμενα χρόνια, εκτιμά ο Υποδιοικητής της ΤτΕ, Θεόδωρος Μητράκος.

Ρεπορτάζ: Χρ.Μωράκη

Πολλά και εξαιρετικά ενδιαφέροντα για την ασφαλιστική αγορά ήταν τα όσα άγγιξε από το βήμα ο Θεόδωρος Μητράκος, λαμβάνοντας μέρος στην Ενότητα με επίκεντρο τον καταναλωτή, κατά την διάρκεια του πολυσυνεδρίου για την Ημέρα Ασφάλισης στο Ζάππειο.

Μεταξύ άλλων, ότι από εδώ και στο εξής οι ασφαλιστικές εταιρείες θα είναι ολοκληρωτικά υπεύθυνες για τον σχεδιασμό και την διάθεση των ασφαλιστικών προϊόντων, από την αρχή μέχρι το τέλος. Χωρίς να μπορούν, σε περίπτωση διαφωνίας, να υπεκφεύγουν ή να επικαλεστούν τις συμβάσεις που έχουν συνάψει με τους διανομείς των προϊόντων τους.

[box]Από την 1.1.2018, η εποπτεία θα μπορεί ακόμη και να απαγορεύει τη διάθεση συγκεκριμένων προϊόντων ή τη χρήση εμπορικών πρακτικών που αξιολογεί ως ζημιογόνες, π.χ. σε περιπτώσεις σύνθετων προϊόντων που είναι εξαιρετικά δυσνόητα για τη στοχευόμενη ομάδα καταναλωτών.[/box]

Οι παραπάνω κανόνες χαρακτηρίζουν πλέον όλες τις νομοθετικές παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είπε, και ισχύουν για όλες τις ασφαλιστικές αγορές της Ευρώπης.

Πλέον, η προστασία του καταναλωτή είναι ξεκάθαρα στο προσκήνιο. Αν στην Ελλάδα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ( ΕΑΕΕ, ΔΕΙΑ, Συνήγορος του Καταναλωτή), συμβάλλουν, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, στην ενίσχυση της αξιοπιστίας του κλάδου και διαμορφώσουν ένα “συμπαγές πλέγμα προστασίας” του καταναλωτή, τα επόμενα χρόνια είναι σίγουρο ότι το ασφαλιστικό “χάσμα” με τις άλλες χώρες, θα καλυφθεί, εκτίμησε ο κ. Μητράκος, αναφερόμενος στο γεγονός ότι η μέση δαπάνη του ελληνικού νοικοκυριού είναι περίπου στο 1/5 της αντίστοιχης μέσης ευρωπαϊκής. 

Ούτως ή άλλως, τα περιθώρια ανάπτυξης είναι εκ των πραγμάτων μεγάλα (ανέφερε και την εξαιρετικά χαμηλή διείσδυση σε μη υποχρεωτικούς κινδύνους όπως οι σεισμοί και οι πλημμύρες), ενώ στον ορίζοντα διαφαίνεται και κάποια ανάκαμψη για την ελληνική οικονομία. Η ανάκαμψη αυτή, θεωρεί βέβαιο ότι θα συνδυαστεί με την ανάκαμψη της ασφαλιστικής αγοράς.

Τρανή ένδειξη για αυτό είναι οι επενδυτικές κινήσεις που είδαμε τα τελευταία δύο χρόνια, οι μεγαλύτερες εκ των οποίων ήταν και στον ασφαλιστικό κλάδο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Εθνική Ασφαλιστική και το εξαιρετικό τίμημα.

“Δικαιούμαστε όλοι να είμαστε αισιόδοξοι για την ανάκαμψη και την πορεία της αγοράς στα επόμενα τρίμηνα”, κατέληξε ο κ. Μητράκος.

[box] Υπερ-ρύθμιση και υπερ-πληροφόρηση πνίγουν αγορά και καταναλωτή;[/box]

Σε ερώτηση της κ. Φιλίππα Μιχάλη, CEO Allianz, η οποία συντόνιζε την Ενότητα, για το αν τίθεται θέμα υπερύθμισης (over-regulation) της ασφαλιστικής αγοράς (η κ. Μιχάλη έφερε ως παράδειγμα έρευνα της PWC σύμφωνα με την οποία 95% των CEO ανησυχούν για τα κόστη και τον διοικητικό χρόνο που απαιτούν οι νέοι κανόνες), ο κ. Μητράκος απάντησε πώς οι νέες ρυθμίσεις, δεν είναι παρά αποτέλεσμα της παγκόσμιας κρίσης.

Η κρίση ανέδειξε νομοθετικά κενά τα οποία έπρεπε να καλυφθούν, προκειμένου η χρηματοπιστωτική αγορά εν γένει, να ανακτήσει την χαμένη αξιοπιστία της και να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού, είπε. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό φαινόμενο, σε καμία περίπτωση μόνο ελληνικό – η χώρα μας απλώς εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή εποπτεία, η οποία ασκείται μέσω EIOPA.

Βεβαίως, συνέχισε ο κ. Μητράκος, εγγενές χαρακτηριστικό της ασφαλιστικής αγοράς είναι η ασύμμετρη πληροφόρηση:

Είναι γεγονός ότι η αγορά ιδιωτικής ασφάλισης, παγκοσμίως και όχι μόνο στην Ελλάδα, χαρακτηρίζεται από ασυμμετρία πληροφόρησης, καθώς το επίπεδο των γνώσεων που έχουν οι καταναλωτές για τους κινδύνους και τις λύσεις που προσφέρονται, διαφέρει σημαντικά από το επίπεδο γνώσεων τόσο των ασφαλιστικών επιχειρήσεων όσο και των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.

[box]Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δηλώνουν περιορισμένη γνώση για τα χρηματοοικονομικά και ασφαλιστικά προϊόντα που προσφέρονται, με συνέπεια να διστάζουν να προχωρήσουν στην αγορά τους. Και όταν τελικά αποφασίσουν να αγοράσουν τέτοια προϊόντα, τις περισσότερες φορές δεν είναι βέβαιοι ότι έχουν λάβει την καλύτερη δυνατή προσφορά, δηλαδή ότι απολαμβάνουν τις καλύτερες δυνατές παροχές σε σχέση με το κόστος που επωμίζονται.[/box]

Συνεπώς, “κάποιος πρέπει να προστατεύσει τον αδύναμο κρίκο”, είπε. Ειδικά στον σύγχρονο κόσμο, της Ιντερνετικής διάχυσης της πληροφορίας, ο διαθέσιμος χρόνος του καταναλωτή είναι πιο περιορισμένος ή και η διάθεση του ακόμη, να διαβάσει τους όρους, είναι πιο περιορισμένη. Η ασύμμετρη πληροφόρηση, λάθη δικά μας, κακές πρακτικές, η ίδια η κρίση, όλα μαζί οδήγησαν σε ένα πιο πυκνό, συνεχώς εξελισσόμενο και αυξανόμενο ρυθμιστικό εποπτικό πλαίσιο», κατέληξε.

Εκτίμησε πάντως πώς αν υπάρξει κάποια “δυσλειτουργία”, λόγω ενδεχόμενης υπερύθμισης ή ακόμη και υπερπληροφόρησης στην αγορά, ο ευρωπαϊκός εποπτικός μηχανισμός θα επανέλθει για να διορθώσει τα κακώς κείμενα ή η ρύθμιση θα “ατονήσει”, ούτως ή άλλως, από μόνη της.

Ο προβληματισμός για ενδεχόμενη υπερ-ρύθμιση συνυπάρχει με τον προβληματισμό για ενδεχόμενη «υπερ-πληροφόρηση»: δηλαδή ο καταναλωτής να μην είναι σε θέση, ούτε να κατανοήσει, ούτε και να αξιοποιήσει όλη αυτή την καινούργια πληροφορία, ώστε να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις.

Σε αυτή την περίπτωση, είναι καθήκον της αγοράς να φροντίσει να τον «εκπαιδεύσει» κατάλληλα, είπε ο κ. Μητράκος. Το θεσμικό πλαίσιο είναι εδώ, δήλωσε, αναφερόμενος στην ΔΕΙΑ, βρίσκεται σε ετοιμότητα και παρακολουθεί την αγορά προκειμένου «να ανακατευθύνει ή να χαλαρώσει» τα μέτρα αν χρειασθεί. Αναφέρθηκε στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, και στο γεγονός ότι ήδη ετοιμάζονται εκεί καμπάνιες ενημέρωσης του κοινού αλλά και στο έντυπο παροχής πληροφορίων (ευρωπαϊκός κανονισμός), που υποχρεωτικά δίνεται πλέον στον πελάτη: στο έντυπο αυτό οι κανόνες για τη σωστή παροχής πληροφορίας είναι πολύ αυστηροί προκειμένου να αποφεύγεται η υπερπληροφόρηση (διαβάστε: )

Έντυπα αυτού του είδους, εκτός του ότι καθοδηγούν τον καταναλωτή στο να κατανοήσει το ασφαλιστικό προϊόν, διασφαλίζουν ως ένα βαθμό και τον πάροχο, δηλαδή τον διαμεσολαβητή και την εταιρεία:

Ο πελάτης δεν μπορεί να ισχυριστεί πλέον ότι δεν ενημερώθηκε, τόνισε, εφόσον του έχει δοθεί το έντυπο Α ή Β το οποίο ξεκαθαρίζει το προϊόν και εφόσον έχει γίνει ανίχνευση αναγκών όπως πρέπει, και έχει κατόπιν αυτών, διαμορφωθεί μια εξατομικευμένη πρόταση.

Σε κάθε περίπτωση, τα πάντα είναι μια συνεχής διαδικασία, «κινούμαστε όλοι πάνω σε ένα ποδήλατο», κατέληξε ο κ. Μητράκος και δεν πρέπει να σταματάμε να κάνουμε πετάλι, “ούτε εσείς ως πάροχος, ούτε εμείς ως εποπτικές αρχές”.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *